شاد: معرفی، دانلود‌ و اموزش نصب برای اندروید، ای‌اواس و کامپیوتر

rasoolnzh

شاد : شبکه آموزشی دانش آموز

معرفی،‌ دانلود و اموزش اپلیکیشن شاد برای اندروید، کامپیوتر و ای‌اواس

شاد

شاد

معرفی شاد:

  • در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و در پی تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، تمامی مدارس کشور در هفته اول اسفندماه تعطیل شد. این فرایند ارتباط و پیوند حضوری معلم و دانش‌آموز را در بیش از ۷۰۰ هزار کلاس و ۱۰۰ هزار مدرسه گسست. وزارت اموزش‌و‌پرورش از ابتدا با شعار «آموزش تعطیل نمی‌شود» در گام اول با هماهنگی و همکاری سازمان صدا و سیما پخش زنده دروس باقیمانده دانش‌آموزان را اغاز نمود. این اقدام گرچه توانست تا حدودی فضای حاکم در میان خانواده‌ها و نگرانی‌ها را کنترل کند، اما به هیچ‌وجه تأمین کننده نیازهای آموزشی دانش‌آموزان نبود. مهمترین نقص این فضا، ناتوانی در تعامل معلم- دانش‌آموز و کنترل و هدایت فضای آموزشی و خارج شدن نبض سیستم آموزش کشور از دست مدیریت نظام آموزشی کشور بود. از این رو این وزارتخانه با تعامل تنگاتنگ با متخصصان مرتبط آموزش و فضای مجازی، تصمیم به راه‌اندازی «شبکه فراگیر ارتباط معلم با دانش‌آموز» نمود.
  • باتوجه به نیاز‌های فوق و همچنین عدم امنیت پیامرسان‌های خارجی و عدم تعامل مناسب پیامرسان‌های داخلی با پیگیری‌های مستمر مقام عالی وزارت و همکاری وزارت ارتباطات، دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، مساعدت دانشگاه صنعتی شریف و تلاش شبانه روزی تیم فنی، اجرایی و حقوقی پلت فرم اختصاصی آموزش و پرورش بنام SHADAP بامالکیت و مدیریت وزارت متبوع، در مرحله بهره برداری قرار گرفته است.

ویزگی های شاد:

  •  امکان حضور و غیاب
  • امکان گفتگو با معلمان
  • امکان تعامل معلم- دانش‌آموز
  • امکان سنجش و ارزشیابی مستمر
  • تولید محتوای الکترونیکی آموزشی معلمان
  • امکان تأمین کننده نیازهای آموزشی دانش‌آموزان
  • امکان نظارت مدیران مدرسه از چگونگی آموزش مجازی در مدرسه خودشان
  • امکان کنترل و هدایت فضای آموزشی و خارج شدن نبض سیستم آموزش کشور از دست مدیریت نظام آموزشی
شاد

شاد

دانلود برنامه شاد آموزش پرورش

  • در حال حاضر برای اپلیکیشن شاد تنها برای کابران اندرویدی توسعه داده شده است اما کاربران ویندوز و ای او اس نیز میتوانند با استفاده از شبیه ساز اندروید ویا نسخه تحت وب اپلیکیشن شاد به این سامانه دسترسی و از ان استفاده نماییند.

اموزش استفاده از برنامه شاد

اموزش نصب و راه اندازی شاد برای اندروید:

  1. پس از دانلود و نصب اپلیکیشن شاد وارد برنامه شوید و پس از وارد کردن شماره تلفن خود و دریافت  SMS یکبار مصرف مقدار ان را وارد نمایید.
  2. پس از ثبت نام در برنامه لازم است گزینه ورود مدیر/ معلم/ دانش‌اموز  را لمس نموده و بسته به نقش خود یکی از این سه گزینه را لمس نمایید.
  3. در این مرحله به منظور صحت سنجی کد ملی خود را وارد نموده و سپس گزینه افزودن دانش‌اموز را لمس نمایید.
  4. به منظور تایید هویت دانش‌اموز وارد صفحه هویت سنجی شده که لازم است مشخصات دانش اموز وارد نمایید که متاسفانه عموما به علت شلوغی سرور که عموما کاربران با این مرحله مشکل داشته و با خطای ۴۰۳ مواجه میشوند.

⇓ تصاویر راهنمای قدم به قدم راه‌ادازی اپلیکیشن شاد در اندروید و شبیه ساز اندروید در ویندوز می‌باشد. ⇓

اموزش راه‌اندازی شاد نسخه وب برای ویندوز و ای‌اواس:

  1. پس از ورود به نسخه تحت وب شاد  همانند نسخه اندرویدی شاد شماره تلفن خود را وارد نموده و پس از وارد کردن کد sms یکبار مصرف به محیط تحت وب وارد می‌شوید.
  2. برروی ورود دانش اموز کلیک نموده و مشخصات دانش‌اموز زا وارد نموده و در صورت صحت اطلاعات به صفحه اموزش هدایت خواهی شد

⇓ تصاویر زیر راهنمای قدم به قدم شاد نسخه تحت وب می‌باشد. ⇓

سوالات و مشکلات شاد : شبکه آموزشی دانش آموز

رفع خطاهای برنامه شاد به نقل از سایت وزارت اموزش و پروش:

خطای ۴۰۳ در برنامه شاد

 در هنگام احراز هویت دانش آموز، صفحه ثبت اطلاعات شناسنامه‌ای ( کد ملی و سریال شناسنامه و …) نشان داده نشد و مستقیما به صفحه‌ای وارد شود که پیام خطای ۴۰۳ ظاهر شود چه باید کرد؟

  1.  هنگام کار با شاد و احراز هویت در گوشی، فیلترشکن خودرا خاموش کنید.

  2. زبان صفحه‌کلید گوشی یا کامپیوتر را روی انگلیسی قرار دهید.(اعداد را به انگلیسی وارد کنید)

  3. صحت مشخصات شناسنامه ای دانش آموز توسط مدیر مدرسه در سناد چک شود. اصلاحاطلاعات در سناد حداکثر تا ۲۴ ساعت در سامانه شاد اعمال خواهد شد.

  4. لینک صفحه اینترنتی احراز هویت را کپی کرده و با مرورگر دیگری در گوشی یا کامپیوتر همان صفحه را باز کنید و احراز هویت را ادامه دهید.

  5. معمولا مشکل از ترافیک و سرعت اینترنت شما یا خود برنامه است. مراحل احراز هویت را مجدداً و  در زمان‌های مختلف انجام دهید.

  6. احتمال دارد نسخه گوشی یا مرورگر اینترنت شما پایین باشد. در صورت آشنایی با بروزرسانیبرنامه‌ها، مرورگر خود را از بازار یا فروشگاه گوگل آپدیت نمایید، یا یک مرورگر دیگر مثل گوگل کروم یا موزیلا فایرفاکس و … نصب نمایید.

  7. در صورتی که با این روش موفق به انجام احراز هویت نشدید، آسانترین راه این است که روی یک گوشی دیگر و با همین شماره موبایل اولی، برنامه را نصب و اجرا و مراحل احراز هویت را انجام دهید. پس از اتمام کار در گوشی دوم، در گوشی اول نیز دانش آموز به کلاس اضافه خواهدشد و می‌توانید برنامه را از گوشی دومی حذف نمایید.

خطای  ۴۰۲ و ۴۰۱

در صورت بروز خطای  ۴۰۲ و ۴۰۱ راه حل چیست؟

اگر بعد از ثبت مشخصات دانش آموز با خطای ۴۰۱یا ۴۰۲ مواجه شدید باید به یک مرحله عقب برگردید و مراحل را مجدداً ادامه دهید. در صورتی که بعد از مرحله احراز هویت به خطای ۴۰۱یا ۴۰۲موجه شدید، باید به قسمت دانش آموز سپس قسمت لیست دانش آموزان بروید و نام دانش آموز را انتخاب کنید.

خطای ۴۰۶

در صورت بروز خطای ۴۰۶ راه حل چیست؟

هر دانش آموز برای ثبت مشخصات شناسنامه ای ۵ دقیقه زمان دارد چنانچه در ۵ دقیقه نتواند اطلاعات خود را ثبت کند با خطای ۴۰۶ مواجه می شود. در این صورت مجددا اقدام به ثبت مشخصات کنید.

عدم انطباق اطلاعات شناسنامه‌ای

در هنگام ورود دانش‌آموز خطای عدم انطباق اطلاعات شناسنامه‌ای وجود دارد راه حل چیست؟

توجه کنید که ممکن است دلیل بروز این ایراد، نقص یا اشتباه در مشخصات ثبت شده دانش آموز در سامانه سناد باشد. از صحت اطلاعات خود اطمینان حاصل کنید.

سوالات و جواب مشکلات شاد به نقل از وزارت اموزش و پرورش:

 

سوالات عمومی

  1. آیا بعد از نصب پیام رسان توسط مدیر، معلم، دانش آموز یا اولیا نیاز به تعریف کلاس یا گروه های درسی است؟

    جواب: به محض ورود و احراز هویت مدیر مدرسه، کلاس‌های مدرسه به صورت خودکار تعریف می شوند و نیازی به ساختگروه های کلاسی نیست.

  2. مزیت استفاده از اپلیکیشن داخلی و اختصاصی در این طرح چیست؟

    جواب: فراهم آوردن محیطی جذاب، پویا، امن و متناسب با نیازهای آموزشی و اجتماعی دانش‌آموزان ایرانی از مهمترین دلایلراه‌‍اندازی اپلیکیشن داخلی شاد است.

  3. تلفن همراهم اجازه نصب اپلیکیشن را نمی دهد. چه کار کنم؟ پیغام هایی نظیر این برنامه معتبر نیست یا ممکن است
    تلفن و اطلاعات شما را به خطر بیاندازد؟

    جواب. تمام مسایل امنیتی در خصوص اپلیکیشن توسط تیمی فنی مورد بررسی قرار گرفته است. لذا کافی است به بخشتنظیمات دستگاه خود مراجعه کرده و اجازه نصب اپلیکیشن را فعال کنید.

  4. آیا مخاطبین هم گروهها و مخاطبین ما را میبینند؟

    جواب: خیر. تمام اطالعات شخصی کاربران محفوظ بوده و برای سایر کاربران غیرقابل دسترسی است. افراد تنها امکانمشاهده مخاطبان خود که به شاد پیوسته اند را دارد.

  5. آیا پیام رسان نسخه دسکتاپ ویندوز/ مک/ لینوکس دارد؟

    جواب: در حال حاضر فقط نسخه اندروید قابل دسترسی است.

  6. آیا پیام رسان نسخه وب دارد؟

    جواب: بله. https://shadweb.iranlms.ir

  7. آیا پیام رسان نسخه IOS دارد؟

    جواب: خیر.

  8. آموزش های برخط تا چه زمانی ادامه دارد؟

    جواب: آموزش برخط تا رفع موانع موجود و اعالم ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه خواهد داشت.

  9. آیا اینترنت رایگان در اختیار ما قرار می گیرد؟

    جواب: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، به زودی امکان استفاده از اینترنت رایگان برای اپلیکیشن شاد فراهم خواهدشد.

  10. برنامه کلاس‌های چندپایه/ پیش دبستانی/ نهضت سوادآموزی چگونه خواهد بود؟

    جواب: فعال امکان حضور این افراد در سامانه شاد وجود ندارد. در اسرع وقت پس از امکان پذیر شدن ارائه خدمت اطلاعرسانی می شود.

  11. برای دانش آموزان محروم/ مناطق محروم از امکانات لازم چه باید کرد؟

    جواب: موضوع در دست بررسی است و مراتب متعاقبا به اطالع می رسد.

  12. آیا امکان گزارش گیری از فعالیت مدرسه و کالس ها در سطح منطقه و استان وجود دارد؟

    جواب: بله. پنل گزارشگیری در بخش »ورود مدیر ستادی/ استانی/ شهرستانی« در اپلیکیشن شاد وجود دارد.

  13. امکان فعالیت کلاس‌های پیش دبستانی وجود دارد؟

    جواب: فعال خیر. اما به زودی این امکان فراهم خواهد شد.

  14. آیا امکان ایجاد گروه و کانال به هر نوعی برای افراد وجود دارد؟

    جواب: خیر. این امکان در اپلیکیشن شاد وجود ندارد.

  15. امکانات مورد نیاز دستگاه هوشمند برای نصب این اپلیکیشن چیست؟

    جواب: دستگاه هوشمند با سیستم عامل اندروید نسخه ۴.۴ یا بالاتر و دارای حداقل حافظه الزم برای نصب و اجرایاپلیکیشن.

 

مدیران:

  1. مدیران باید چه کاری انجام دهند؟ 

    جواب: مدیران با مراجعه به کانال پشتیبانی اپلیکیشن شاد می‌توانند تمامی مراحل کار را به تفکیک مشاهده کرد. در صورتنیاز از راهنما استفاده شود

  2. چگونه اطالعات معلمان رسمی، حق التدریس، نیروهای آزاد، فاقد ابلاغ سیستمی خرید خدمات را در سناد ثبت و
    اصلاح کنیم؟ مشکل عدم پذیرش اطلاعات معلم توسط اپلیکیشن را چطور حل کنیم؟

    جواب: کلیه اطالعات معلمان توسط مدیران مدارس در سامانه سناد قابل ثبت و ویرایش است. مدیر و معلم باید از صحتاطلاعات وارد شده در سناد اطمینان حاصل کنند و سپس فرآیند نصب و راه اندازی اپلیکیشن را اجرا نمایند.

  3. چگونه اطلاعات مدیر را در سناد ثبت کنم؟

    جواب: این اطلاعات توسط مدیران مناطق در سامانه سناد قابل ثبت و ویرایش است.

  4. چه مقاطعی موظف هستند در ستاد فرآیند ثبت اطالعات را انجام دهند؟

    جواب: تمامی مقاطع موظف به ثبت اطالعات خود در سناد هستند. این کار بر عهده مدیران مدارس و مناطق بوده و دسترسیبرای سایر افراد وجود ندارد.

 

سواالت معلمان:

  1. معلمان باید چه کاری انجام دهند؟ شرح یک به یک مراحل

    جواب: معلمان با مراجعه به کانال پشتیبانی اپلیکیشن شاد می‌توانند تمامی مراحل کار را به تفکیک مشاهده کرد. در صورتنیاز از راهنما استفاده شود

  2. با ورود کد ملی معلم در قسمت کلاس بندی، خطای »معتبر نیست« نمایش داده می شود. باید چه کار کنم؟

    جواب: الزام است دقت کنید شماره تلفن شما با سامانه سناد مطابقت داشته باشد. همچنین شماره ملی را درست و با کیبوردانگلیسی وارد کنید. در صورت نیاز، از مدیر درخواست کنید اطلاعات شما را در سامانه سناد اصلاح کند.

  3. برخی از همکاران حق التدریس با ابلاغ همکار دیگری در کلاس هستند. چه باید کرد؟

    جواب: ابلاغ صوری خالف است. باید اطالعات دقیق در سناد درج شود.

  4. آیا امکان ادغام چند کلاس با محتوای مشابه توسط یک معلم وجود دارد؟

    جواب: متاسفانه فعال این امکان وجود ندارد.

 

سولات کادر مدرسه/ سایر آموزشها

  1. معاونین مدرسه باید چه کاری انجام دهند؟

    جواب: در حال حاضر، کادر مدرسه موظف به همکاری با مدیر مدرسه هستند. در مراحل بعد برای این افراد نیز نقشهایمجزا روی اپلیکیشن قابل تعریف است.

  2. مربیان پرورشی/ مشاوران باید چه کاری انجام بدهند؟

    جواب: به زودی گروه مخصوص پرورشی/مشاوره در هر مدرسه تاسیس خواهد شد.

  3. برای اجرای برنامه های سالمت و تربیت بدنی/ دروس عملی/ دروس مهارتی چه کنیم؟

جواب: متعاقبا اطالع رسانی خواهدشد.

 

سواالت دانش آموزان

  1. دانش آموزان باید چه کاری انجام دهند؟ شرح یک به یک مراحل

    جواب: دانش آموزان با مراجعه به کانال پشتیبانی اپلیکیشن شاد میتوانند تمامی مراحل کار را به تفکیک مشاهده کرد. درصورت نیاز از راهنما استفاده شود

  2. دانش آموز اتباع هستم. چگونه وارد سامانه شوم؟

    جواب: در مورد اتباع سایر کشورها، کد هویتی اتباع به جای کد ملی درج شود و نیازی به ورود اطلاعات شناسنامه نیست.امکان ورود این عزیزان به زودی فراهم می شود.

  3. آیا امکان ورود چند دانش آموز با یک خط وجود دارد؟ والدینی که معلم یا مدیر مدرسه هستند می توانند از همان خط
    برای ورود فرزندشان استفاده کنند؟

    جواب: بله. فعال این امکان وجود دارد. اما احتمال بروز هر خطای احتمالی توسط فرزندان در این زمینه بر عهده والدینخواهدبود. والدین باید در صورت نیاز، خط تلفن جداگانه برای ورود هر دانش آموز تهیه کنند.

  4. دانش آموزان استثنایی چه کار کنند؟

    جواب: متاسفانه در این فاز ابتدایی اجرای طرح برنامه ویژه ای برای دانش آموزان استثنایی در نظر گرفته نشده است. درصورت امکان، فعال دانش آموزان با شرایط مشابه سایرین وارد برنامه بشوند.

  5. ورود دانش آموزان با مشکل مواجه شده است.

    جواب: توجه کنید که ممکن است دلیل بروز این ایراد، نقص یا اشتباه در مشخصات ثبت شده دانش آموز در سامانه سناد باشد.از صحت اطلاعات خود اطمینان حاصل کنید.

 

سواالت والدین

  1. والدین باید چه کاری انجام دهند؟

    جواب: والدین می توانند پس از نصب اپلیکیشن، بر حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس در ساعت مقرر نظارت داشتهباشند. فعلا امکان حضور فعال والدین در اپلیکیشن شاد وجود ندارد.

  2. آیا امکان ارسال گزارش حضور و غیاب بصورت هفتگی برای والدین وجود دارد؟

    جواب: متاسفانه فعال این امکان وجود ندارد. اما محتوای کالس وهوشمند مورد استفاده همواره قابل دسترسی است.

     

فعالیت های داخل کلاسی

  1. آیا امکان انصراف از کلاس، ترک گروه کلاسی وجود دارد؟

    جواب: در حال حاضر امکان انصراف از کلاس ها وجود ندارد.

  2. آیا امکان ذخیره کلاس و محتوای ارائه شده را دارم؟

    جواب: بله. اپلیکیشن شاد در این زمینه مشابه پیام‌رسان‌ها عمل می کند و شما مشابه یک پیام‌رسان می توانید محتوای ارائهشده در آن را ذخیره کنید.

  3. آیا امکان حذف/ ویرایش پیام های ارسالی را دارم؟

    جواب: بله. اپلیکیشن شاد در این زمینه مشابه پیام‌رسان‌ها عمل می کند و شما مشابه یک پیام‌رسان می توانید پیام های خودرا حذف یا ویرایش کنید.

  4. ایا ارسال فایل متنی وصوتی و یا عکس یا فیلم محدودیت دارد؟

    جواب: حداکثر حجم فایل قابل ارسال ۱۰۰ مگابایت است.

  5. ایا امکان انتقال اطلاعات از یک گوشی به گوشی دیگر را دارم؟

    جواب: بله. اطلاعات پیام‌رسان درون خود پیامرسان ذخیره شده‌اند و وابسته به ابزار مورد استفاده شما نیست. کافی است بادستگاه دیگر در حساب کاربری خودتان وارد شوید.

  6. آیا امکان ارتباط دوسویه و تعاملی بین دانش آموزان و معلم وجود دارد؟

    جواب . بله. محیط شاد قابلیت ارتباط گیری دو سویه معلم و دانش آموزان در گروه های کلاسی را فراهم آورده است. البتهامکان ارتباط گیری شخصی وجود ندارد.

  7. آیا ازمون ها/ امتحانات/ صدور کارنامه هم به همین روش انجام میشوند؟

    جواب: در این مورد متعاقباً اطالع رسانی خواهد شد.

  8. آیا امکان اشتراک گذاری و share  قسمتی از صفحه گوشی و یا دسکتاپ برای همه کلاس وجود دارد؟

    جواب: متاسفانه فعال این امکان وجود ندارد.

  9. آیا امکان حضور و غیاب آنلاین وجود دارد؟ چگونه بفهمیم دانش آموز از کلاس خارج نشده است؟

    جواب: با مراجعه به لیست کلاس می توانید از وضعیت حضور هر یک از دانش آموزان اطلاع حاصل نمایید.

  10. آیا امکان ارسال تصویر یا صوت معلم به صورت همزمان (stream )وجود دارد؟

    جواب: خیر. متاسفانه فعال این امکان وجود ندارد.

نظرات کاربران

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!